3

Mecanică auto: întreţinerea pieselor din motor la automobile

La bujie, se verifică fişa ei, operaţiune care intervine când, bujia fiind bună între electrodul ei central şi fişă nu reapare scânteia. În acest caz fişa se remontează la bujie şi se desface de la capacul ruptor-distribuitorului apropiind capătul ei la 2-3 mm de plotul respectiv din capac. Dacă aici se produce scânteie înseamnă că fişa este defectă şi trebuie înlocuită; dacă nu, defecţiunea se află în capac, care scapă înalta tensiune la masă pe lângă locaşul fişei. Verificând capacul, eventual înlocuindu-l cu altul despre care se ştie că este bun, constatând că motorul continuă să funcţioneze anormal, singura sursă a neplăcerii va fi căutată la supape care nu etanşează perfect.

În sutuaţia în care se constată că toţi cilindrii funcţionează cu întreruperi, defectul se află într-unul din organele care asigură desfăşurarea proceselor termodinamice din toate secţiunile motorului; în ordine se vor examina condensatorul, contactele ruptorului, rotorul (luleaua), bobina de inducţie, reglajul avansului legarea capacului distribuitorului la bujii şi dispozitivele de reglare automată a avansului.

Starea condensatorului este relevată de intensitatea scânteii dintre contactele ruptorului; un condensator defect face ca, atunci când motorul este acţionat manual sau electric cu contactul aprinderii pus, între contactele ruptorului să se producă o flamă foarte intensă.

Dacă condensatorul este bun, se examinează starea şi reglajul contactelor ruptorului. Dacă acestea sunt oxidate, erodate sau murdare de ulei, se repun în stare tehnică bună iar jocul se reglează cu multă minuţie.

Nu trebuie să mire pe nimeni că toleranţele distanţei maxime dintre platine sunt de ordinul sutimilor de milimetru. Un joc mai mare reduce timpul de acumulare a energiei în infăşurarea primară a bobinei de inducţie iar unul prea mic diminuează timpul de disipare a acesteia între electrozii bujiilor; şi într-un caz şi în altul calitatea scânteii electrice suferă iar aprinderea în cilindrii devine aleatorie. Este bine ca jocul să fie controlat la toţi lobii camei ruptorului pentru a se verifica dacă nu există abateri de giometrie ale acesteia. Tot cu acest prilej se verifică dacă pârghia contactului mobil nu este înţepenită în axul ei, dacă nu s-a pierdut elasticitatea arcului la melar şi dacă nu sunt puneri la masă (scurtcricuite) pe traseul de joasă tensiune din corpul ruptor-distribuitorului.

Nedescoperirea defectului nici în acest stadiu al depanării face necesar controlul funcţionării dispozitivelor centrifugal şi vacuumatic de reglare automată a avansului, observând dacă contragreutăţile şi arcurile sunt în stare bună şi neînţepenite, pârghia membranei celui de al doilea lucrează liber, iar membrana nu este perforată.

Puteţi afla mai multe la adresa, site dedicat legislaţiei rutiere, mecanicii auto şi examenelor de teorie DRPCIV.

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *