Motoarele electrice sunt prezente in aproape toate aplicatiile pe care le folosim in ziua de astazi. De la electrocasnice, computere sau vehicule, motoarele electrice sunt componente importante care pun lucrurile in miscare. Bmes.ro este un furnizor romanesc care comercializeaza o gama vasta de motoare electrice precum:
-Motoare electrice trifazate;
-Motoare electrice monofazate;
-Motoare electrice cu frana;
-Motoare electrice cu 2 turatii;
-Motoare electrice antiex;
-Motoare electrice speciale;
-Motoare electrice curent continuu;
-Vibratoare Industriale;
-Convertizoare de frecventa;
-Reductoare Ortogonale;
-Reductoare Planetare
-Reductoare;
-Piese de schimb.
Cum fucntioneaza un motor electric?
Daca vrem sa transformam aceasta descoperire stiintifica uimitoare intr-o tehnologie mai practica pentru a alimenta cositoarele electrice si periutele de dinti, trebuie sa o ducem putin mai departe. Inventatorii care au facut acest lucru au fost englezii Michael Faraday (1791-1867) si William Sturgeon (1783-1850) si americanul Joseph Henry (1797-1878).
Sa presupunem ca indoim sarma intr-o bucla patrata, in forma de U, astfel incat exista in mod efectiv doua fire paralele care trec prin campul magnetic. Unul dintre ele ia curentul electric departe de noi prin sarma, iar celalalt readuce curentul din nou. Deoarece curentul curge in directii opuse in fire, regula stanga a lui Fleming ne spune ca cele doua fire se vor deplasa in directii opuse. Cu alte cuvinte, cand pornim electricitatea, unul dintre fire se va misca in sus, iar celalalt se va muta in jos.
Daca bobina de sarma ar putea continua sa se miste astfel, s-ar roti continuu – si am putea spune ca suntem pe cale sa facem un motor electric. Dar asta nu se poate intampla cu configurarea noastra actuala, deoarece firele se vor incurca rapid. Nu numai asta, dar daca bobina s-ar putea roti suficient de departe, altceva s-ar intampla. Odata ce bobina a ajuns in pozitia verticala, s-ar rasuci, astfel incat curentul electric ar curge prin ea in sens invers. Acum fortele de pe fiecare parte a bobinei s-ar inversa. In loc sa se roteasca continuu in aceeasi directie, s-ar muta inapoi in directia in care tocmai venise.
Exista doua modalitati de a depasi aceasta problema. Una este sa folosesti un fel de curent electric care inverseaza periodic directia, care este cunoscuta sub numele de curent alternativ (AC). In tipurile de motoare mici, cu baterie pe care le folosim in jurul casei, o solutie mai buna este sa adaugam la capetele bobinei o componenta numita comutator. In forma sa cea mai simpla, comutatorul este un inel metalic impartit in doua jumatati separate, iar misiunea sa este de a inversa curentul electric in bobina de fiecare data cand bobina se roteste prin jumatate de rotatie. Un capat al bobinei este atasat la fiecare jumatate a comutatorului. Curentul electric din baterie se conecteaza la bornele electrice ale motorului. Acestea alimenteaza energie electrica in comutator printr-o pereche de conectori pierduti, numiti perii, facuti fie din bucati de grafit (carbon moale asemanator cu „plumbul” creionului), fie lungimi subtiri de metal cu arcuri, care (dupa cum sugereaza si numele) „perie” impotriva comutatorului. Cu comutatorul in pozitie, cand curentul circula prin circuit, bobina se va roti continuu in aceeasi directie.
Un motor simplu, experimental, cum ar fi acesta, nu este capabil sa produca multa putere. Putem creste forta de rotatie (sau cuplul) pe care motorul il poate crea in trei moduri: fie putem avea un magnet permanent mai puternic, fie putem creste curentul electric care curge prin sarma sau putem face bobina astfel incat sa aiba multe “viraje” (bucle) de sarma foarte subtire in loc de un “viraj” de sarma groasa. In practica, un motor are si magnetul permanent curbat intr-o forma circulara, astfel incat aproape atinge bobina de sarma care se roteste in interiorul sau. Cu cat magnetul si bobina sunt mai stranse, cu atat este mai mare forta pe care o poate produce motorul.
Desi am descris o serie de parti diferite, va puteti gandi la un motor ca avand doar doua componente esentiale:
Exista un magnet permanent in jurul marginii carcasei motorului care ramane static, asa ca se numeste statorul unui motor.
In interiorul statorului, exista bobina, montata pe un ax care se roteste cu viteza mare – si acesta se numeste rotor. Rotorul include si comutatorul.
Motoarele cu curent continuu ca acestea sunt minunate pentru jucariile cu baterie, dar nu le gasesti in multe electrocasnice. Aparatele mici tind sa foloseasca ceea ce se numesc motoare universale, care pot fi alimentate fie cu curent alternativ, fie cu curent continuu. Spre deosebire de un motor cu curent continuu, un motor universal are un electromagnet, in loc de un magnet permanent, si isi ia puterea de la curentul continuu sau alternativ in care alimentati. Cand alimentati in curent continuu, electromagnetul functioneaza ca un magnet permanent conventional si produce un camp magnetic care este intotdeauna indreptat in aceeasi directie.
Comutatorul inverseaza curentul bobinei de fiecare data cand bobina revarsa, la fel ca intr-un motor DC simplu, astfel incat bobina sa se roteasca intotdeauna in aceeasi directie.
Cand alimentati in curent alternativ, curentul care curge prin electromagnet si curentul care trece prin bobina ambele se inverseaza, exact la pas, astfel incat forta pe bobina este intotdeauna in aceeasi directie, iar motorul se roteste intotdeauna, fie in sensul acelor de ceasornic, sau contra sensului acelor de ceasornic.
Frecventa curentului se schimba mult mai repede decat motorul si se roteste, deoarece campul si curentul sunt intotdeauna la pas. Astfel, putem spune ca nu conteaza, in realitate, in ce pozitie se afla comutatorul la un moment dat.