0

De ce nu sunt mai multe tinere interesate de informatică?

Una din cinci fete din România studiază informatica

Implicarea femeilor în zona informaticii (computer science) este redusă la nivelul întregii Europe, arată un studiu Google, realizat de Canvas8. Țara noastră este la un nivel destul de ridicat în ceea ce privește educația tinerelor în zona IT&C, studiul identificând mai multe bariere ale orientării feminine către studiul informaticii și o carieră conexă. Studiul a fost realizat de Google în baza angajamentului companiei de a reduce decalajele dintre sexe în informatică, cu scopul de a afla ce împiedică fetele de-a lungul ciclului educațional să aleagă Informatica în Europa.

Atât interesul pentru informatică, cât și studiul în acest domeniu sunt reduse în țările europene. În Spania se înregistrează cea mai mare implicare a femeilor în IT&C, 28% dintre fete studiind informatică. Marea Britanie este la polul opus, cu cel mai mic al femeilor în informatică, la jumătate față de Spania. România înregistrează un procent relativ ridicat (în comparație cu celelalte țări europene) al femeilor ce studiază informatică – 21%, peste Italia și Polonia, dar sub Franța și Spania. Interesul este la un nivel similar, ceea ce ne poziționează mai jos în ierarhia rezultată în cadrul studiului.

„Informatica este o abilitate fundamentală în societatea viitorului, iar acest studiu răspunde unor întrebări esențiale despre motivele reprezentării tinerelor în această zonă. Identificăm un potențial imens de creativitate pentru domeniul IT&C atribuit fetelor, care nu este pus în valoare decât într-o măsură limitată în prezent. Facem astfel eforturi să reducem acest dezechilibru și să creștem reprezentarea fetelor în informatică, de la nivelul educației și până la cel al carierei.”, a declarat Elisabeta Moraru, Country Director Google Romania.

Diferența dintre genuri se face în special la nivelul apartenenței la domeniul IT&C și înțelegerea lui. Studiul Google arată că este de două ori mai probabil ca băieții să studieze (sau să fi studiat) informatică în școală decât fetele:

  • 42% dintre băieți și-au exprimat interesul în studierea informaticii vs. 24% dintre fete
  • 19% dintre fete spun că înțeleg informatica, vs. 26% dintre băieți
  • 28% dintre fete se văd în domeniul IT&C, vs. 36% dintre băieți

 

Diferențe se păstrează și în ceea ce privește o carieră în IT&C: doar 24% dintre fete spun că vor să urmeze o astfel de carieră, comparativ cu 38% dintre băieți.

„La nivelul biroului Google din România avem propriul nostru program de promovare a educației în informatică. Peste 300 de elevi ne-au vizitat biroul anul acesta, pentru a vedea cum este să lucrezi la o companie de tehnologie, au cunoscut googlerii de aici și le-au pus întrebări. Mai mult, derulăm o serie de cursuri online, în colaborare cu AdFaber.org, în care specialiști Google le explică elevilor cum funcționează produsele Google, precum Cloud, Maps sau Translate. Ne concentrăm să atragem în special fete la aceste cursuri, scopul fiind să încurajăm un număr cât mai mare de tinere să urmeze o carieră în tehnologie. Avem în jur de 2000 de copii de gimnaziu și liceu care participă anual la cursurile online, pe care le vom continua și extinde în anii următori”, a precizat Elisabeta Moraru.

De ce nu aleg mai multe fete informatica în România?

Studiul Google a identificat mai mulți factori critici care influențează participarea fetelor în studiul informaticii și practica în domeniul IT&C. Iată care sunt aceștia în România:

  • Informatica este adesea percepută mai degrabă ca un subiect izolat decât o abilitate pe care să o dezvolți: 17% dintre fetele din România simt că înțeleg Informatica.
  • Nu există suficiente modele de urmat cu care să se identifice, ceea ce lasă tinerele să se bazeze pe stereotipurile din media pentru a-și forma percepții despre Informatică: 24% dintre studentele/elevele din România interesate de Informatică își doresc „mai multe modele de urmat cu care să se identifice pe rețelele de socializare”.
  • Lipsa de sprijin pentru profesorii de Informatică, precum și a unui suport adecvat de curs, au un impact direct asupra implicării elevilor în acest domeniu.
  • Există o decuplare între ceea ce învață elevii la școală și cum arată Informatica în viața lor de zi cu zi. În studiul Informaticii, fetele din România erau cel mai entuziasmate de: design grafic (49%), animație (47%), design web (47%).
  • Părinții nu sunt apropiați de învățarea Informaticii: doar 12% dintre fetele din România spun că studierea Informaticii i-ar face mândri pe membrii familiei lor.
  • Rețelele de prieteni și cunoștințe nu oferă destul imbold pentru studiul informaticii: 20% dintre elevele/studentele din România spun că dacă „mai mulți dintre prietenii mei ar face asta” ar avea mai multă încredere în capacitatea lor de a învăța Informatică.

Metodologie

Studiul a fost realizat de Google în parteneriat cu compania de cercetare Canvas8. Cercetarea a plecat de la discuții amănunțite cu lideri și inovatori în domeniul educației din mai multe țări – Italia, Polonia, Israel, Irlanda, Finlanda și Suedia, urmate apoi de interviuri cu 36 de tinere din Franța, Irlanda, Italia și România. Studiul a fost realizat în intervalul noiembrie 2022 – aprilie 2023, pe un eșantion reprezentativ de 3000 de persoane, femei și bărbați, cu vârste între 16 și 21 de ani, din Franța, Irlanda, Italia, România,  Spania și Marea Britanie.

Mai multe informații despre activitatea Google în domeniul educației și, specific, a informaticii se găsesc la următoarea adresă: https://edu.google.com/intl/ALL_uk/computer-science/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *